Finanse

Przeżywalność polskich firm z roku na rok nieznacznie rośnie – wynika z raportu CRIBIS.pl

Trzeci rok najbardziej kryzysowym w działalności polskich firm. Najmniej firm zamyka się w Mazowieckiem, najgorzej mają się te z Kujawsko-Pomorskiego.

Przeżywalność polskich firm z roku na rok nieznacznie rośnie – wynika z raportu CRIBIS.pl, nowej wywiadowni gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Jak pokazują dane CRIBIS.pl, w latach 2012-2014, przy bezwzględnym przyroście liczby firm w Polsce (na poziomie 350 000 rocznie), spadały jednocześnie zarówno ilość, jak i procent zamykających się firm w ogólnej liczbie przedsiębiorstw działających na rynku.  Spadek liczby zamknięć widoczny jest pośród firm w każdym przedziale wiekowym, także w przypadku najmłodszych firm.

Z czego to wynika?

Jesteśmy ostrożniejsi zarówno pod względem podejścia biznesowego, jak i wydatkowania środków. Zanim otworzymy własną firmę, dokładnie analizujemy pomysł i szanse jego rynkowego sukcesu. To sprawia, że dziś firmy nie zamykają się tak szybko i poprawia się ich jakość – mówi Dominik Lewandowski, Dyrektor rozwoju biznesu w CRIF Polska, odpowiedzialny za markę CRIBIS.pl.

Krytyczny trzeci roktabelka crif 1

W powszechnym mniemaniu najbardziej niestabilne i najmniej godne zaufania są firmy młode, które dopiero rozpoczęły działalność. Jak się jednak okazuje, jest to pogląd mylny.

Pierwszy rok jest bardzo ważny dla firm, ale nie jest krytyczny. Prawdopodobieństwo zamknięcia firmy w pierwszym roku jest najmniejsze w całym okresie sześciu pierwszych lat jej działalności – ocenia Dominik Lewandowski.

Sytuacja zmienia się w trzecim roku. Jak pokazują dane CRIBIS.pl, to właśnie pomiędzy 25-tym a 36-tym miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność.

Tabela 1. Udział firm, które się zamknęły w ogóle firm działających w Polsce w zależności od wieku firm [w miesiącach]      

 – Kiedy firma się otwiera, ma środki na rozruch, ma opracowany pomysł na biznes i pierwszych klientów. W pewnym momencie środki się kończą i nadchodzi moment, gdy trzeba zdobywać nowych klientów. Ci, którzy nie zadbali o to wcześniej, stają w obliczu trudnej decyzji. Dla wielu firm jest już za późno na jakiekolwiek ruchy, czy to będzie przeformułowanie strategii, czy zmiana portfolio, czy wreszcie dofinansowanie przedsięwzięcia. Tymczasem dane z raportów gospodarczych pozwalają dużo wcześniej pokierować biznesem w taki sposób, by uniknąć takiej sytuacji – mówi Lewandowski.

Gdzie najlepiej, gdzie najgorzej?ranking crif

We wszystkich województwach przeżywalność firm rośnie, jednak długość życia firm różni się w zależności od regionu. Najdłużej żyją firmy w Mazowieckiem. Pierwszą trójkę dopełniają województwa: wielkopolskie
i małopolskie. Najgorzej na rynku radzą sobie firmy
z województw: kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego. Najlepiej wypadły województwa tradycyjnie najprężniejsze pod względem gospodarczym i z dużymi ośrodkami miejskimi. Najdalsze pozycje zajęły regiony o charakterze rolniczym i słabo rozwiniętym przemyśle.

Tabela 2. Ranking województw pod względem udziału zamykanych firm w ogóle firm działających w danym województwie

***

CRIBIS.pl – linia biznesowa Grupy CRIF stworzona dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dostarcza użytecznych i pomocnych w codziennym prowadzeniu biznesu narzędzi, informacji i wskazówek.

Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług (raporty gospodarcze, system monitorowania oraz narzędzia marketingowe), CRIBIS.pl wspiera przedsiębiorców w działaniach biznesowych. Gwarantuje ocenę sytuacji majątkowej i finansowej obecnych i nowych nabywców, dostawców i partnerów biznesowych, zapobiega niewypłacalności, analizuje struktury organizacyjne i udziałowe wewnątrz badanego przedsiębiorstwa oraz wspiera firmy w ocenie możliwości biznesowych na rynkach międzynarodowych.

CRIF jest europejskim liderem w dziedzinie bankowej informacji kredytowej i jednym z głównych międzynarodowych dostawców informacji gospodarczej. Grupa CRIF została założona w 1988 roku w Bolonii. Dziś obecna jest w 50 krajach na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Afryka i Azja). CRIF Polska Sp. z o.o. działa od 2007 roku, głównie obsługując sektor bankowy.

Dominik Lewandowski – przedsiębiorca, Dyrektor rozwoju biznesu w CRIF Polska odpowiedzialny za markę CRIBIS.pl. Menedżer z 12-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w rozwoju biznesu i zwiększaniu przychodów firm. Doświadczenie zdobywał w bankowości, ubezpieczeniach, wywiadzie gospodarczym oraz branży reklamowej. Pracował we wszystkich kanałach sprzedaży: naziemnych, online, mobile i call center.

Rekomendowane

Musisz być zalogowany aby dodać komentarz Login