Trzeci rok najbardziej kryzysowym w działalności polskich firm. Najmniej firm zamyka się w Mazowieckiem, najgorzej mają się te z Kujawsko-Pomorskiego.
Przeżywalność polskich firm z roku na rok nieznacznie rośnie – wynika z raportu CRIBIS.pl, nowej wywiadowni gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Jak pokazują dane CRIBIS.pl, w latach 2012-2014, przy bezwzględnym przyroście liczby firm w Polsce (na poziomie 350 000 rocznie), spadały jednocześnie zarówno ilość, jak i procent zamykających się firm w ogólnej liczbie przedsiębiorstw działających na rynku. Spadek liczby zamknięć widoczny jest pośród firm w każdym przedziale wiekowym, także w przypadku najmłodszych firm.
Z czego to wynika?
– Jesteśmy ostrożniejsi zarówno pod względem podejścia biznesowego, jak i wydatkowania środków. Zanim otworzymy własną firmę, dokładnie analizujemy pomysł i szanse jego rynkowego sukcesu. To sprawia, że dziś firmy nie zamykają się tak szybko i poprawia się ich jakość – mówi Dominik Lewandowski, Dyrektor rozwoju biznesu w CRIF Polska, odpowiedzialny za markę CRIBIS.pl.
Krytyczny trzeci rok
W powszechnym mniemaniu najbardziej niestabilne i najmniej godne zaufania są firmy młode, które dopiero rozpoczęły działalność. Jak się jednak okazuje, jest to pogląd mylny.
– Pierwszy rok jest bardzo ważny dla firm, ale nie jest krytyczny. Prawdopodobieństwo zamknięcia firmy w pierwszym roku jest najmniejsze w całym okresie sześciu pierwszych lat jej działalności – ocenia Dominik Lewandowski.
Sytuacja zmienia się w trzecim roku. Jak pokazują dane CRIBIS.pl, to właśnie pomiędzy 25-tym a 36-tym miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność.
Tabela 1. Udział firm, które się zamknęły w ogóle firm działających w Polsce w zależności od wieku firm [w miesiącach]
– Kiedy firma się otwiera, ma środki na rozruch, ma opracowany pomysł na biznes i pierwszych klientów. W pewnym momencie środki się kończą i nadchodzi moment, gdy trzeba zdobywać nowych klientów. Ci, którzy nie zadbali o to wcześniej, stają w obliczu trudnej decyzji. Dla wielu firm jest już za późno na jakiekolwiek ruchy, czy to będzie przeformułowanie strategii, czy zmiana portfolio, czy wreszcie dofinansowanie przedsięwzięcia. Tymczasem dane z raportów gospodarczych pozwalają dużo wcześniej pokierować biznesem w taki sposób, by uniknąć takiej sytuacji – mówi Lewandowski.
Gdzie najlepiej, gdzie najgorzej?
We wszystkich województwach przeżywalność firm rośnie, jednak długość życia firm różni się w zależności od regionu. Najdłużej żyją firmy w Mazowieckiem. Pierwszą trójkę dopełniają województwa: wielkopolskie
i małopolskie. Najgorzej na rynku radzą sobie firmy
z województw: kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego. Najlepiej wypadły województwa tradycyjnie najprężniejsze pod względem gospodarczym i z dużymi ośrodkami miejskimi. Najdalsze pozycje zajęły regiony o charakterze rolniczym i słabo rozwiniętym przemyśle.
Tabela 2. Ranking województw pod względem udziału zamykanych firm w ogóle firm działających w danym województwie
***
CRIBIS.pl – linia biznesowa Grupy CRIF stworzona dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dostarcza użytecznych i pomocnych w codziennym prowadzeniu biznesu narzędzi, informacji i wskazówek.
Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług (raporty gospodarcze, system monitorowania oraz narzędzia marketingowe), CRIBIS.pl wspiera przedsiębiorców w działaniach biznesowych. Gwarantuje ocenę sytuacji majątkowej i finansowej obecnych i nowych nabywców, dostawców i partnerów biznesowych, zapobiega niewypłacalności, analizuje struktury organizacyjne i udziałowe wewnątrz badanego przedsiębiorstwa oraz wspiera firmy w ocenie możliwości biznesowych na rynkach międzynarodowych.
CRIF jest europejskim liderem w dziedzinie bankowej informacji kredytowej i jednym z głównych międzynarodowych dostawców informacji gospodarczej. Grupa CRIF została założona w 1988 roku w Bolonii. Dziś obecna jest w 50 krajach na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Afryka i Azja). CRIF Polska Sp. z o.o. działa od 2007 roku, głównie obsługując sektor bankowy.
Dominik Lewandowski – przedsiębiorca, Dyrektor rozwoju biznesu w CRIF Polska odpowiedzialny za markę CRIBIS.pl. Menedżer z 12-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w rozwoju biznesu i zwiększaniu przychodów firm. Doświadczenie zdobywał w bankowości, ubezpieczeniach, wywiadzie gospodarczym oraz branży reklamowej. Pracował we wszystkich kanałach sprzedaży: naziemnych, online, mobile i call center.
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz Login